Megérkezett a magyar márkakereskedésekbe az új C3
Negyedik generációjához érkezett a C3, amely napjainkra teljesen szakított a kezdetben még a legendás Kacsára hajazó formatervével, a kerekded vonalakkal. Most szögletes formanyelvet írnak a Citroën dizájnerei, illetve a SUV-mániát is meglovagolják az újdonsággal, ami a Smart Car platformra épül. Így többféle hajtáslánccal is tudják kínálni: sima benzines, lágy hibrid és tisztán villanyhajtású is megvásárolható.
A 4,01 m hosszú új C3 elődjénél 19 mm-rel hosszabb
Itthon kezdetben a sima benzines és a villanyos forgalmazása kezdődik, a lágy hibrid pedig jövő év első felében érkezik. Benzinmotoros változatban az "egykettes", háromhengeres dolgozik, amelynek gyerekbetegségeit javították a mérnökök. A 100 lóerős, turbós masina könnyedén mozgatja az üresen 1,1 tonnás autót, amelyben kimondottan magasan ül sofőr. Persze ez konkrét célja volt a tervezőknek, lényegében a kategória átlagánál 10 centivel magasabban foglalhatnak helyet a crossover életérzést kedvelők. Habár egyy kisautóról van szó, a 4 méter hosszú karosszériában meglepően jó a térkihasználás. Hátul felnőtteknek sem kínszenvedés az utazás, emellett alapból 310 literes csomagtér is rendelkezésre áll.
1,57 m magas, így közel 100 mm-rel magasabb, mint az előző generáció. Hhasmagassága 135 mm-ről 197 mm-re nőtt
Bent érdekes még, hogy eltűnt a hagyományos műszercsoport. Az adatok a műszerfal és a szélvédő találkozásánál elhelyezkedő fényes fekete részre vetítvejelennek meg. Ezzel a megoldással a Citroën elkerülte az adatok dupla megjelenítése, ami a head-up kijelzők és a műszercsoport között gyakran előfordul, ám hozzá kell tennem, hogy nemteljesen éri el azt a hatást, mint egy szélvédőre vetített HUD. Még így is kicsit lefelé kell fókuszálni a szemeinknek, de a klasszikus műszercsoportnál magasabb elhelyezkedés jó irány. További újítás a kisebb és könnyebben kezelhető, új többfunkciós kormánykerék, ami egy kis gokartosvezetési élményt csempész a C3-ba.
A 10,25 colos érintőképernyő csak a magasabb felszereltséghez jár
Érdemes megemlíteni, hogy rendelkezik még egy ütőkártyával a Citroën, ez pedig az "Advanced Comfort" futómű. A hidraulikus ütközőelemekkel megtámogatott lengéscsillapítók nagy előnyt jelentenek a borzalmas állapotú hazai utakon, hiszen valóban komfortosabbá teszik az utazást. A rövid menetpróba alkalmával az úthibákat szépen elnyelte a futómű, de mégsem lett a kanyarokban "nyúlós", billegős az autó. Szóval ez a minden felszereltségi szinten alapáras megoldás előnyhöz juttatja a C3-ast a kategóriában. Nem kevésbé a benzines alapára, ami most 6 190 000 forint.
You és Max felszereltségi szintek közül lehet választani itthon
A lágy hibrid annyiban lesz más, hogy megkapja a 48 voltos rásegítő rendszert, amellyel állítólag a városi közlekedés során 50 százalékban csak a villanymotor hajtja majd az autót. Kíváncsiak leszünk rá, de addigis kapható már a tisztán villanyhajtású változat, amelye ë-C3 névre hallgat és 113 lóerős villanymotor mozgatja.44 kWh kapacitású, lítium-vas-foszfát akkumulátora 320 km hatótávot ad. Ez 7 kW-os töltési teljesítmény mellett kb. 4 óra 10 perc alatt feltölthető 20-ról 80%-ra, míg 11 kW rendelkezésre állása esetén ehhez mindössze 2 óra 50 perc szükséges. Sőt, 100 kilowattal is tölthető, akkor csak 26 percet kell várni a nyolcvan százalékig. Ezzel a hajtáslánccal 9 890 000 forintról indul az autó ára, tehát tényleg ez a legolcsóbb EU-ban gyártott villanyverda. Ráadásul érkezik majd egy kisebb akkumulátoros változat is 200 km hatótávval, ennél is olcsóbban.
A C3 az első személyautó a palettán, amely megkapja az új Citrën logót. Eddig csak a haszonjárműveken jelent meg. Ráadásul a C3-ból is lesz dobozos furgon. Két üléssel, térelválasztó rács alkalmazásával, benzines és villanymotorral egyaránt
jó ez a cikk csak a lényeg hiányzik belőle.
1. hogy lett javitva az 1.2 turbómotor konstrukciós hibája?
2. miért nincs az alján egy táblázat a műszaki adatokról?
1. Ezt még mi is nyomozzuk. A Stellantis szakijai felől két egymást ütő infó érkezik. Az egyik szerint a szíj anyagösszetételét változtatták meg, a másik szerint láncosra cserélték a konstrukciót. Remélhetőleg hamarosan megnézhetünk egy ilyen motort szétszedve és akkor beszámolunk a tapasztaltakról.
2 https://www.citroen.hu/
Múlt hónapban még szó sem volt róla, hogy láncosra cserélték volna, maradt szíjhajtás, ” de már nem a régi”, ezt a szalonban mondta egy eladó. Mondjuk tök mindegy, az a motor a továbbiakban is eladhatatlan lesz, már megalapozta a hírnevét, szóval sose vennék belőle, hiába lett jó, ha egyáltalán jó lett.
https://www.largus.fr/actualite-automobile/nouveau-1-2-puretech-en-quoi-le-moteur-des-citroen-ds-peugeot-et-opel-est-il-different-30036245.html
A lényeg, hogy fokozatosan állnak át a Gen3-as láncvezérlésű motor gyártására, van a régi Gen2-es motor is, de már csak Francziaországban és főleg kifutó típusokba szerelik, tehát ebben a vadiúj C3-ban aligha az van. Szentgotthárdon és Tychyben már a láncosat gyártják.
A lágyhibrid már láncos most is. Esélyes, hogy a sima benzinesen is erre állnak rá. A korábbi intézkedés csak annyi volt, hogy előírták a szíj ellenőrzését minden szervizelés alkalmával, valamint egy rövid, ha jól emlékszem 60 ezres csereperiódust. A lánc talán véget vet ennek a mizériának. Talán, mert arra is van intő példa, hogy azt sem mindig oldják meg tisztességesen, lásd VW….
Meg aztán a híres-hírhedt (Psa-BMW fejlesztésű) „Prince” motorcsalád is láncos volt, mégis problémás konstrukció.
2017 óta csak problémás belső égésű motorokat forgalmaznak, nehéz elhinni, hogy becsszó ez mostmár jó lesz. Véletlenül az, akkor is elég magas értékvesztéssel néznek majd szembe akik újonnan megveszik, akkor már inkább Dacia, azzal kevesebb a baj és jobban el lehet adni.
Néhány hete valahol láttam egy Fiat 600 teszt videót, abban beszéltek arról, hogy mit változtattak ezen az 1,2-es motoron. Sajnos már nem tudom, hogy pontosan hol láttam.
Jók az arányok, a térkínálat is ígéretes ebben a kategóriában. Tetszik, hogy mertek visszanyúlni a korábban más típusoknál alkalmazott magasra helyezett hosszú óracsoport megoldásához.